AFIR, czyli Alternative Fuels Infrastructure Regulation, to nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego, które weszło w życie 13 kwietnia 2024 roku. Jest to istotna zmiana w motoryzacji, mająca na celu rozwój infrastruktury paliw alternatywnych – zwłaszcza tej dedykowanej pojazdom elektrycznym. AFIR zakłada budowę gęstej sieci ładowarek na trasach TEN-T, co ma przyspieszyć adaptację (i popularyzację) EV. Wprowadza również szereg celów dotyczących infrastruktury ładowania dla pojazdów lekkich i ciężkich, zmierzających do zwiększenia dostępności stacji ładowania w całej Unii Europejskiej.
Główne cele tego rozporządzenia obejmują:
- budowę gęstej sieci ładowarek dla pojazdów elektrycznych na trasach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T),
- zapewnienie dostępu do stacji ładowania elektrycznego w maksymalnie odległych od siebie miejscach, aby zwiększyć zasięg korzystania z pojazdów elektrycznych,
- umożliwienie szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych poprzez określenie minimalnej mocy ładowania dla stacji ładowania w różnych miejscach,
- promowanie elektrycznych pojazdów hybrydowych typu plug-in poprzez określenie wymagań dotyczących mocy ładowania dla tych pojazdów,
- stworzenie warunków dla dynamicznego rozwoju rynku pojazdów elektrycznych poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury ładowania,
- ułatwienie płatności za ładowanie pojazdów poprzez instalowanie terminali płatniczych na stacjach ładowania,
- zapewnienie monitorowania i raportowania postępów w realizacji celów AFIR, aby zapewnić skuteczne wdrożenie rozporządzenia.