Według raportu Global EV Outlook 2021, opracowanego przez Międzynarodową Agencję Energii, pod koniec 2020 r. liczba aut napędzanych energią elektryczną przekroczyła na świecie 10 mln. Europa po raz pierwszy wyprzedziła wówczas Chiny pod względem liczby nowych rejestracji samochodów elektrycznych. Na naszym kontynencie zarejestrowano w samym 2020 r. 1,4 mln „elektryków”.
Chociaż liczba wydaje się marginalna w porównaniu do pozostałych pojazdów, jeżdżących na światowych drogach, „Dziennik Gazeta Prawna”, który zinterpretował wspomniany raport, wskazuje na tendencję wzrostową.
To obecnie najszybciej rosnąca część rynku motoryzacyjnego, co widać również w rozwoju niezbędnej infrastruktury ładowania pojazdów – zaznacza „Dziennik Gazeta Prawna”.
Liczba rejestracji pojazdów z napędem elektrycznym wzrosła w 2020 r. aż o 41%. Na uwagę zasługuje fakt, że w ubiegłym roku, ze względu na pandemię, globalna sprzedaż aut spadła o 16%. W tym czasie na całym świecie sprzedano ponad 3 mln samochodów elektrycznych, co stanowiło 4,6% ogółu.
Jak wypada Polska na tle świata i Europy? Nadal jesteśmy w tyle z liczbą 25 407 zarejestrowanych zelektryfikowanych samochodów osobowych (stan na koniec maja 2021 r.). Warto jednak dodać, że w ciągu ostatnich pięciu miesięcy liczba „elektryków” zwiększyła się w Polsce o 149% w porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku.
Raport PKO Leasing pokazuje natomiast, że samochody z napędem elektrycznym szczególnie interesują przedsiębiorców. Już 20% przedstawicieli sektora MŚP rozważa budowę floty pojazdów w oparciu o hybrydy plug-in oraz samochody elektryczne. Wynik ten mógłby być większy, gdyby nie ograniczenia. Raport PKO Leasing wskazuje, że wśród głównych barier przedsiębiorcy wymieniają m.in. niewystarczającą infrastrukturę ładowania. Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, liczba publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych wyniosła z końcem maja br. 1,5 tysiąca.